Kommentar till "barnen"

Kommentar till "Apropå barnen..."
Kan bara hålla med dig. Om vi kunde respektera varandra skulle det inte behövas en massa förbud.
Frågan är om föräldrarna kommer att bryr sig om man säger till.

Jag misstänker att de kommer att dra något i stillen: "du kan väl gå någon annanstans om du störs" vilket är förresten samma sak rökare brukar säga.
Därför brukar jag tycka det kan vara bra med såna förbud även om jag kan förstå att det finns folk som finner dem extrema och onödiga.

Och det är väl kanske precis just det här som är det tråkiga!
Många som jag känner, som är rökare, skulle inte ha några problem med att flytta på sig lite om det är någon som störs. Det känns som att det är ganska självklart att kliva ut ur busskuren när man röker om det står andra där. Tough shit om det regnar ute. Både barn och rökning är (krasst sett) någonting som man väljer själv (i större eller mindre utsträckning) och därför så anser jag att man borde vara den som visar hänsyn (oavsett vilket det gäller).

Någonting som jag saknar; det är gammal hederlig hyfs! Man lät äldre gå före på på bussen, och man lät dem sitta ner. Tonåringarna satt inte kvar på sätet medans de stirrade ut tanten som kom på med rullatorn. Och de spottade inte på golvet inne på McDonald's.

Men det kanske bara att inse, att vi har kommit dit. Att det krävs en massa förbud för att vi ska kunna behandla varandra med, om än påtvingad, respekt. Jag känner mig töntig som fortfarande hoppas på att killen håller upp dörren för mig... Men det är tydligen också förlegat.

Och det handlar inte om att vi ska tillbaka till riddartiden, nej. Bara att man kanske kan få önska att vi uppskattade varandra lite mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0