Dolt nummer



Ringer vi fortfarande med dolt nummer?


Lördagsnatten bjöd först på en jordskredsseger för Norges bidrag med Fairytale i Eurovision Song Contest, sen på ett samtal från dolt nummer klockan 01:33. Det var inget krogsorl i bakgrunden, utan bara en näst intill skrämmande tystnad.


För det första så funderar man ju över vem det är som ringer med dolt nummer, innan man ens funderar på vad klockan faktiskt är. Men en lördagnatt - det är ju inte helt osannolikt att telefonen ringer fram till timmen efter att krogen stänger. Men dolt nummer. Det upprör mig. Kontrollfreak som jag är. Så detta korta "samtal" på knappa 10 sekunder leder till en del tankar och funderingar. Var det någon som ville kolla mig, om jag skulle svara eller inte? Var det någon som skulle kolla om jag fortfarande hade kvar numret? Eller var det någon som ville prata med mig, men fick kalla fötter när jag svarade? Oavsett så har jag lite svårt för just själva fenomenet dolt nummer.


Jag vet inte vad det är, men jag sammankopplar dolt nummer snarare med feghet än försiktighet. Det är ganska sällan i dagens samhälle som det faktiskt finns ett behov av att ringa någon från dolt nummer. I alla fall bland de som har mitt nummer. Så kort och gott - det är någon som har mitt nummer men är för feg för att visa vem det är. Fler sådana samtal undanbedes, tack!


Jag har fått höra en del på senare tid att jag är rätt "rak på sak". Någonting som jag nog har jobbat ganska hårt på, och tydligen lyckats till viss del med. Och det här är nog ett sådant fall. Men jag kan ju erkänna, att det skulle vara ganska kul om jag i alla fall kunde bli uppringd bara en gång till, och att personen vågar hänga kvar ett tag. Jag är inte rädd för att sitta kvar i min ände av luren. De få gånger som någonting liknande händer, på grund av felringning eller andra orsaker, så brukar jag kunna vara ganska duktig på att snacka på tills personen som ringde lägger på.


Dock måste jag ju erkänna att det finns en viss olustkänsla i situationen. Det är ju inte varje dag, som sagt, som folk, eller någon, ringer från dolt nummer. Men nu när jag tänker efter så har det hänt mer än en gång... Och det är nog det som skrämmer mig lite. Vem är det som vill hålla koll på att jag fortfarande har numret?


Kommentarer
Postat av: Carro

ursch vad jobbigt.. har också råkat ut för tystnad i telefonen. Men då kollade jag upp nr som gick till något lager utanför sthlm vilket inte gjorde samtalet mindre mysko..

2009-05-17 @ 11:01:33
URL: http://carrobarrometer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0